SuperSaturday – världens kick av endorfiner som väntar alldeles runt hörnet, den 4:e september invarderar vi Annexet och Hovet i Globen för årets fettaste träningsfest.

Gissa om jag har längtat – massor. Allright, ska vi göra en tillbakablick såsom de gör i amerikanska tv-serier:

Previously on …

BodyPump at SuperSaturday 2009 in Stockholm
För ett år sen, var jag på min 3:e Les Mills konvent. Året då LesMills började köra med sloggan Is it training or a party?

BodyBalance at SuperSaturday 2009 in Stockholm

Ibland slår dig mig att jag är med i ett sekt, det här är så galet och annorlunda på många sätt. Går det verkligen bli så här besatt som jag är? Jag är dessutom inte ensam. Men vem bryr sig, det ett hälsosam sekt som får mig att leva längre, vara kreativ och använda min andra hjärnhalva (som jag inte brukar användå så ofta) och ger mig dessutom massor av nya kompisar fyllda av positiv energi.

Oscar Nilsson at SuperSaturday 2009 in Stockholm
Afrokrull Oscar Nilsson gjorde ett grymt bra jobb som konferansier på SuperSaturday 2009.

Jag är ingen stor fan av BodyPump, som är en av de mest framgångsrika klasserna från LesMills och som brukar ha den mest mastodonta uppvisningen på SuperSaturday. Jag vill bli duktig på det jag gör, dansa och därför brinner helhjärtat för BodyJam men om jag får välja senare är det BodyBalance och BodyCombat som jag skulle tänka mig att utbildas i.

BodyPump at SuperSaturday 2009 in Stockholm
BodyPump med Frerdrik Andersson, Peter Ernvall och Glenn på scen. Jösses, Fredrik såg ut att vara tre gånger större än programdirektören Glen. Det är alltid fascinerande att skåda en skadinavisk armé av pumpers elegant jestikulera med sina stänger i luften. Maximal muskelstyrka och i mitt huvud dinglar konstiga ord om sektvarning – sorry, jag kan inte hjälpa ;-)

Kimmo Jukuri at SuperSaturday 2009 in Stockholm
En av BodyJam-presentatörer som jag diggar är Kimmo Jukuri från Finland.


Jag minns att i fjol körde Kimmo Jukuri en egen ragga-klass i salen bredvid Annexet. Han delade upp oss i två lag och på slutet tvingade oss köra mot varandra och battla – aaaah, alltid en utmaning för hjärnan. Jag hade velat se Kimmo köra BodyJam förra året, han har så otroligt skön stil och enorm energinivå.

Åsa Eriksson during BodyJam program education in Södertälje - november 2009
I år uppfyller de min önskan, Kimmo på scen, tillsammans Gandalf Archer och med vår kära PowerStrip-drottning Åsa Eriksson. Min träningsvän Åsa Ehrnholm har gjort en intervju med Åsa Eriksson inför SuperSaturday 2010 - kul reportage, rekommenderat att läsa.

Min första besvikelse i förra årets SuperSaturday var att vår käraste guru och programdirektören Gandalf inte kom till Sverige. Precis som Åsa Fornander resonerade i sin blogg, Gandalf är BodyJam, det är som att gå på en konsert utan själva artisten – jättekonstigt.
Förra året körde istället Rachael Newsham, Åsa Fornader och Sara Robinsson på scen.
Jag fick upp ögonen för Rachael för tre år sen och var fortfarande imponerad av allt hon gjorde. Hennes närvaro och personlighet är något speciellt och det genomstrålar allt hon gör, det märks att hon älskar detta och det är så jag vill också vara.
Rachael Newsham, Sara Robinsson and Åsa Fornander at SuperSaturday 2009 in Stockholm
Första gången jag träffade Gandalf var det för tre år sen – då undrade jag han inte var hög på någonting. Det är ok att vara exalterad på ett träningskonvent men jag vill även se människan avslappnad och på efterfesten på BlueMoonBar (numera Ambassadeur) fick jag intryck av Gandalf nästan småkaxig blandat med YO YO YO – Coolness is all over me (Adam Tensta) – iklädd i konstiga hängsel-byxor med bandana och keps på huvudet.

Jag undrade om det här var DEN här personen som jag skulle ha som förebild, om det var äkta eller om det bara var ett överhajpat skådespel. Jag försökte inte bry mig. Rachael kom däremot iklädd elegant i kavaj och såg avslappnad ut, tillfreds och utstrålade att hon var där för oss – hmmm, vilken kontrast på pesonligheter.

Året därefter (2008) och festen på Hilton hotell fick jag träffa den ödmjuka människan Gandalf, njutande av tillvaro, utan sina coolar kepsar, så jag var nöjd efter att ha ändrat min uppfattning.

Ni förstår hur konstigt det måste kännas att få träffa sina förebilder, som dessutom vräker ur sig efter ett BodyJam-pass: You have a passion for BodyJam – citatet som jag inte kunde få ur mitt huvud den kvällen. Tänk vad lite det krävs egentligen krävs för att fortsätta sikta högt mot sina mål. Det var precis så för mig. Så i november 2009 blev jag godkänd på min andra omgång av BodyJams grundutbildning och fick även på köpet fem fantastiska danskollegor. Kollegor som jag ska uppträda tillsammans med på den stora scenen på SupertSaturday 2010 – gissa om jag är nervös ;-)

Champange for BodyJam class at SuperSaturday 2009 in StockholmFörra året mindes jag att jag var lite irriterad på att BodyJam presenterades bara en gång istället för två. Dessutom placerades klassen sist på dagen, så vi fick gå och vänta i evigheter och det kändes som världens längsta dag. Det var frustrerande att fått se de flesta instruktörer köra slut på sina energidepåer och lämna kvar den desperata och passionerade skara av Jam freaks. Aja, den som väntar på något gott, väntar alldeles för länge eller hur man nu kan uppfatta saken.

Klassen började med ett chamapange-glas precis före klassen – vad kreativt, mer sånt. Vi får se vad de kommer med i år för roligheter.

Kvällen avslutades på en förbokad dans-fest på Göta Källare. Där vissa deltagare fick i sig lite extra sprit än andra och kunde körde sina egna kreativa moves ledd av vår kära PowerStrip-drottningen Åsa Eriksson, haha – dansen drog en hel del uppmärksamhet. Festens värdar var Åsa Fornander och Fredrik Andersson – grymt bra jobbat av Åsa och Fredrik, de var helt slut efter en hel dags slit och försvann efter en stund i vimlet. Under tiden blev vi andra bortförda av galna Samba-dansare med fjädrar och trummor på scen – ja, riktiga brasilienska samba-dansare.

I år blir det fest på Café Opera som är mer mingel-ställe (tills man inte hör varandra pga. hög volym) än dans-ställe. Tråkigt och hoppas de rensar upp för oss som tänkte svänga lite med höfter, :-)

Det är alltid kul att kasta en tillbaka-blick på året som har gått, för mig har det inneburit:
– Avklarad grundutubildning i BodyJam
– Licens för undervisning i BodyJam
– Fem nya fantastiska kollegor och en hel klubb med världens bästa platchef Linda
– Möjligheten att få leva ut mitt alter-ego på gym som instruktör
– Uppsättning av nya mål och sikte på att koreografera egna klasser
– Inläring av desto mer psykologi och kommunikation i grupp
– Glädje av få hjälpa alla mina duktiga WorldClass-kollegor som vikarie på deras klasser

Vladi and Julia after BodyJam class at SuperSaturday 2009 in Stockholm
Det känns skoj att äntligen få bekräftad att jag är en del av Les Mills, en del av den hälsosamma sekten, en del av något stort som får människor att ändra sina liv (till det bättre med tanke på hälsan). På lördag ska jag har roligt som aldrig förr, stolt och lycklig, hoppas vi ses där.

Åsa Fornander bevakade förra årets SuperSaturday på sin blogg, kul läsning.

Les Mills skickade tack-DVD till oss med följande:

Spark i Baken / Terese Alvén bevakade givetvis SuperSaturday 2009 och gjorde en egen liten sammanfattning

Jessica Clarén rapporterade om SuperSaturday 2009 på sin blogg.

Håll utkik på min youtube-kanal, där kommer det att komma upp mina inspelningar från SuperSaturday 2010.

Comments are closed.