Utflykt till Eskilstuna

Posted: August 26, 2010 in BodyJam, Fitness & health, På min dansklass
Tags: , , , , ,

Fint väder och bra motorväg hela vägen till EskilstunaIgår (onsdags 2010-08-25) blev jag inbjuden på Gympozz i Eskilstuna för gästinstruerande av BodyJam 53. Deras medlemmar fick träna hela sommaren utan BodyJam pga. gravida instruktörer, så det märktes tydligt hur mycket de längtade efter klassen.

Det är första gången som jag blev inbjuden att gästinstuera och det kändes superkul, jag vill göra om det här. Tack till Tomas Hammarström som åker långa vägar till Södertälje för att få vara med min dansklass och som kom upp med gästklass-idén.

Jag var tidig på plats, för att kolla upp läget ordentligt. Eskilstuna verkar vara en fin stad, ännu roligare att veta att det bor riktiga LesMills freaks där.

Oscar Nilsson och BodyPumpBlev glatt överraskad av Oscar Nilssons stora BodyPump-affisch hängande på väggar på gympozz. Fotot måste varit taget minst 10 år sedan. Kul med lite historia tycker jag.

Jag gick runt i danslokalen på Gympozz, kollade olika ljudnivåer och framförallt hur mycket man kunde höja volymen innan nivån blev obehaglig. Nästa steg var det att kontroller hur alla lampor fungerar så jag kunde hitta mitt rätta mys-moment, för recovery, final och nedvarvningslåtar.

Ni som kör med hög musik, har ni funderat på att basen och ljudinställning för den varierar enormt från anläggning till anläggning. Höjer man för mycket volym så finns det risk för att basen blir skarp för obehaglig. Samma sak med diskanten. Efter en stunds expirementerade hittade jag rätt maxnivåer och sedan testade mic:en, samt positioner, för att hitta eventuella svarta hål i rummet där rundgång tog över.

Vladi på Gympozz 2010-08-25Sen var det bara att sätta på mig rätt kläder och mina ursnygga nya Nike:isar. I love Footlocker i Gallerian säger jag bara. Finns både coola T-Shirtar och ursnygga dojor där.

Passet gick grymt bra. Jag är så tacksam att få instruera för människor som ger allt, visar sin passion och kommunicerar tillbaka.
Kom ihåg, vi instruktörer älskar tecken på närvaro och engagemang, ibland räcker t o m enkelt tjohoo, ibland spontant vrålande svar “Jaaaaaa” (på min fråga “Är ni med?”).

Jag testade även leka med på klassen, vissa stunder gjorde jag bort mig lite och så blev det “Jag skulle bara se om ni var med, haha”. Tycker OK att göra lite fel ibland, jag vet ju själv som deltagare, att jag skulle uppskatta instruktören mer om den kan visa sin uppriktighet, det är mänskligt att fela.

Efteråt stannade jag kvar en stund i Eskilstuna för att varva ner, duscha, kolla runt lite i stan och sen hälsa på Lollo som råkar bo i närheten av Eskilstuna. Vi hade en intressant diskussion om träning, att hitta balansen mellan träning och vila samt inte överdriva och bli beroende av alla endorfinkickar man får av sin favoritträning. Det är en psykologisk klurig fråga som jag brukar jämnt gå runt och fundera över.

Hur definierar man nivån som är tillräcklig, vad är tillräckligt för mig?

SuperSaturday närmar sig med stomsteg, åååååh vad jag längtar. Nu har även Linda avslöjat att vi ska uppträda och battla på SuperSaturday. Hela BodyJam-teamet från Södertälje är på. That’s the spirit, säger jag. Så glad att jag hamnade bland dessa människor. Vi har alltid kul tillsammans.

Tomas på GympozzMina nya älsklingar

Skvaller: BodyJam 54 har ett bonus-block, wohoo!!!

Comments
  1. lollo says:

    Duktig du är! Vad är tillräckligt….Sund och ärligt mot dig själv när du tränar. Lyssna på kroppen, vad är målet med träningen?

    Kram

    • Tomas says:

      Super-kul och uppskattat av Jam-törstande Gympozzare !

    • bogodist says:

      Exakt. Fast måste det finnas ett specifikt mål som man kan ta på. Om jag t.ex. har roligt (och får min träning på köpet) som enligt mig den ultimata formen att inte tröttna på sin träning.
      För mig målen tenderar att divergera i specifika prestationspunkter och därmed skapa risk för prestationsångest. Varför inte lätta på kravet om just specifika siffror eller tidpunkter? Att låta det komma av sig självt.

      Lite statistik går ju använda som hjälpmedel (t.ex. vilopulsen) för att kolla var man ligger (undvika överträning), men poäng är att försöka ta bort stress-aspekter i form av prestationskrav.

      Jag läste nyligen artikeln (ska leta upp den online senare, inte lätt) i tidningen Wired om ifrågesättande av stress orsakad av diet och måste-träna-beteendet. Eller enligt min tolkning själva symptomen till ortorexi. Dessa skapar bakeffekten av träningen. Istället för att nollställa stressnivåer och frustration av de dåliga resultat, blir den totala effekten sämre och kan orsaka mer skada än om man inte tränat alls. Klurigt va? Värt att fundera på.

      Så min poäng är: strunta i målen om du känner för det, men se till att träna säkert, dvs. inte skada kroppen eller precis som du säger var ärlig mot dig själv. Tycker tolkningen av ordet är ganska personligt och nästan för abstrakt. Den bästa träningen får man genom att ha roligt, hitta just ditt eget sätt.

  2. Fam Persson says:

    Synd att jag missade. Jobbade tyvärr.
    Kram
    Siri

  3. soffan says:

    Jaaa, jag längtar också till Super Saturday🙂 !!! Lovar att heja på er under jam-battlet😉 . Ps. LÖÖÖV the Nikes, grymt snygga! Ds.