BodyJam 55 är här

Posted: December 6, 2010 in BodyJam, Fitness & health
Tags: , , , ,

Sarah Galán på kvartasutbildningen i Stockholm (2010-12-05)

BodyJam 55 är här, kvartalet kändes så efterlängtat. Äntligen!
I helgen (2010-12-05) gick jag utbildning med en hel armé av andra Jammers som jag inte träffat på ett tag: Malin, Julia, Stina, Josefine och Emil. Vi körde våran kvartal på Sats Hötorget – bra, äntligen, kvartalsutbildning som inte går i en sunkig lokal i förorten. Vi instruktörer måste också få en ordentligt start, det ska vara upplevelse, inte ett slavarbete.

Kvartalet kändes fräscht, för en gångs skull har jag inte fått se den innan själva kvartalet. Men jag tror den största orsaken var nog fantastiska Sarah Galán som introducerade den nya BodyJam-utgåvan för oss. Hon har lyckats charma oss alla och inte bara på BodyJam utan även på BodyCombat-utbildningen i både Stockholm och Malmö. Sarah Galán på kvartasutbildningen i Stockholm (2010-12-06)

Själv förstod jag först inte vad som hände. Lite förvirrande är det att börja med en workshop och gå igenom alla steg utan att ens sett själva stegen. Jag hann dock lyssna igenom musiken innan klassen så det var inte helt främmande upplevelse.

Berättade till Sarah efteråt att det vore kanske bra ha dans-skole-delen efter klassen för då får vi också uppleva aha-momentet som vara deltagare kommer att få när de får dansa detta program för första gången.

Jag kunde givetvis inte hålla mig till bara dans-steg, då jag nyss investerat en supercool systemkamera (Sony SLT A-55 med ett 50mm F1.4-objektiv). Jag tog med den och passade på att ta bilder, njuta av klassen, fånga Sarahs karisma och även göra coola foton på mina danskompisar. Många av dem blev bra, så jag är nöjd.
Tre av mina vänner på faceebok gjorde bilderna som jag tog till sina profilbilder – underbart,😀

Jag vill bli bättre på att fota folk i fitness-sammanhang, kunna förmedla danskänsla och visa de fina nyanser av deras personlighet. Så varför inte kombinera, tänker jag.

DVDn håller på att konverteras till iPhone-format, musiken läggs in digital, häftet scannas in så jag kan plugga direkt från min iPad eller iPhone. En omständig process och jag undrar varför LesMills själva inte kan göra hela digitaliseringen åt oss. Det hade sparat så mycket tid. Samma sak med errata-sidor för häftet, så att man kan snabbt kolla upp och rätta till eventuella fel i häftet. Ni andra kanske tänker: men titta på video och strunta i häftet och min motfråga blir då Varför har vi häftet? med tryckfel och ingen bryr sig.

Förra gången handlade det om konsten att vara äkta och genuin mot sina deltagare som vi fick som en bonus pepp-video från LesMills. Den här gången var det rekommendationer kring ätande, LesMills ätar-pyramid. GI-indelning av mat användes men individer delades upp i tre grupper, protein-älskare, kolhydrat-älskare och den blandade sorten. Mycket intressant resonemang, framförallt fick vi tips att själv bokföra sin egen kost och prova sig fram till hur man reagerar på olika typer av mat för att slutligen konstatera vilken typ av ätar-grupp man tillhör. Känns vettigt faktiskt, till skillnad från andra kostrådgivare som sätter alla människor under en och samma ribba och förespråkar endast sin egen religion som det ultimata som finns.

Tack till underbara Sarah Galánt hoppas vi får se mer av henne.

Sarah var väldigt noga att förklara alla detaljer för oss

Sarah var väldigt noga att förklara alla detaljer för oss

Emil och Jossan från WorldClass Värmdö

Emil och Jossan från WorldClass Värmdö


Julia blev äntligen bra på mina bilder

Coola Julia in action


En fd kollega - Malin från Frescatihallen

En fd kollega - Malin från Frescatihallen


Nybliven jammer Lisa från WorldClass Vasastan

Nybliven jammer Lisa från WorldClass Vasastan


Olle från Uppsala

En gästdeltagare Olle från Uppsala


Jag i farten

Jag i farten - nyss upptäckt ett tribal-steg som går att maximera till absurdum

För fler bilder se min flickr-sida

Comments are closed.