BBC dag 2 och soliga söndag

Posted: April 20, 2011 in Feeling the groove, Fitness & health
Tags: , , , ,

I söndags var det dags för mera träning. Stadigt frukost först (käkade 3st ekologiska XL-ägg och en burk Abba-makrill).

Blogger boot camp - Kristin Andersson - BodyAttack

Nyförälskad i BodyAttack – japp det blev jag. Tack till fantastiska Kristin Andersson, som lekte med hela klassen, träningsglädje i överkant och jag fick en rejäl inspirationskick för instruerande av mina egna klasser. Åsa Ehrnholm har skrivit bra om Kristins klass och jag kan inget annat än hålla med.

BodyBalance med Jessica Clarén var ett kärt återseende, senast jag körde BB med Jessica var det på World Class Slussen för 5 år sedan. Det är förresten där jag började min träningskarriär (sommaren 2005). Jessica teamade med Soffan som var förresten helt fantastisk, vilka linjer, vilken inlevelse – wow Soffan. Jessica var både unik och duktig, vilket jag visste redan för fem år sedan, hon plockade ihop godbitarna från olika koreografier till en riktigt bra upplevelse-klass. Jag fick samma behagliga sköna känsla på klassen som jag fick för fem år sedan – helt underbart – tack Jessica. Hjälpte Jessica lite i nöden under klassen, det var lite roligt, =)

Blogger boot camp - Marina Sjöberg

Föreläsning om kost med Marina Sjöberg – inget nytt, men kul med roliga exempel på hur folk fuskar med maten. Om jag ska vara ärlig, så gjorde föreläsaren oproffsig intryck genom att allra först såga lågkolhydratkosten LCHF, Andreas Eenfeldt/kostdoktorn.se och hans bok Matrevolutionen. LCHF är inte enbart diet – när ska folk inse det, jag är så trött på ordet banta! Den utesluter dessutom inte kolhydrater utan drar ner på dem. Tränar man massor (som jag gör) äter man fortfarande lika mycket KCal-energi, fast då kommer 20% från kolhydrater, 60% från fett och 20% från proteiner.

Jag som kört kostupplägget nu i 3 månader, tagit det på högsta allvar, utarbetat disciplin, fått resultat och framförallt fått det att funka, kände mig dum-förklarad utan att hunnit säga något till mitt försvar.

Dessutom drog Marina alla kolhydratbegränsande-dieter under en och samma kam: kroppen behöver kolhydrater som energi punkt slutdiskuterat.

Redan innan föreläsningen var jag skeptisk. Hur objektiv är en kostrådgivare som är sponsrad av ett knäckebrödsföretag?

Trots delade uppfattningar om kost tyckte jag att Marina hade många bra poäng – att man ska ifrågesätta de råden man får från tidningar och på nätet, att man ska se till att få tillräcklig med energi och alla näringsämnen om man tränar med hög intensitet. Att vi är unika och olika matvanor fungerar olika bra på oss.

Min slutsats

Lyssna inte på s.k. experter med alltför vinklad ställning, testa och utvärdera dig själv och din egen kropp. Jag har gjort det och ser skillnader som är dessutom underuppbyggda av medicinska undersökningar – hälsoundersökning med riktig blodvärdesresultat från Karolinska Instiutet. Så min kombination av tränande, ätande och välmående fick bra betyg av mig.

Mitt tips

Oavsett hur bra expert du anses vara – våga och sträva ifrågesätta dig själv, annars kommer du aldrig vidga vyer, lära dig något nytt och kunna jobba analytiskt som en riktig vetenskapsmänniska.

BBC avslutades med lite prisutdelningar i diverse kategorier, Olle blev vald till årets glädjespriadre på BBC, grattis Olle, som du kämpat och ustrålat längst fram i salen. Jag och Olle var förresten de enda killarna på BBC, =)

Olle Rehnqvist på Blogger Boot Camp 2011

Även andra dagen innebar en goodie bag fullt av o/nyttigheter, spännande, har aldrig testat brun utan sol. Däremot återfuktande kräm kan vara rätt bra då man duschar massor. Jag tänker dock på naturen och försöker undvika sådant så mycket som möjligt, alla kemikalier jag använder på min kropp, kommer att oxideras (reagera med min kropp) samt spolas sedan ned och ut i avloppet. Undrar hur många människor tänker på det?

blogger boot camp - goodiebag

Tack för att jag fick vara med på Blogger Boot Camp 2011 – ett grymt bra jobb av Mila, Jane, Terese och Sofy.

Eftermiddagen spenderade jag på stan med vänner. Har filmat BodyCombat-uppvisning utanför nya Intersport på Drottninggatan. Olof Sjöberg och Tepp Sangasri var riktiga fighters. Det blev en publikmagnett på en gång. Jag fotade och filmade grabbarna. Videon kommer upp på youtube så fort jag får tid att sitta ner och klippa ihop, den blir ca 5 minuter lång och det kommer att ta mig 3 timmar att göra den. Hoppas de får bra besöks-statistik, jag gillar att lyfta fram duktiga instruktörer och nu har jag alla verktyg att göra det också.

Olof och Tepp utanför Intersport på Drottninggatan

Olof förhandlar med en uteliggare att ligga på andra sidan

Olof förhandlar med en uteliggare att ligga på andra sidan

Olof impar tydligen bra på småbarn också

Olof impar tydligen bra på småbarn också

Olof skrämmer tillbaka - det går nästan bra

Olof skrämmer tillbaka - det går nästan bra

På tal om youtube och BodyCombat

Min youtube-kanal är jag riktigt stolt över (kanal som är snart uppe i 1 miljon besökare).

Jag filmade Pernila Blomquist och Petter Erhnvall, november 2010 under Best of The Best på Älvsjömässan. Deras BodyCombat-video är nu uppe i 111.000 besökare (2011-04-18) och ligger på plats 3 om man söker på ordet bodycombat på youtube.

Sök på ordet bodyjam på yotube och gissa hur många av mina videos som ligger på top 10 listan? ;-D

Jag älskar att dela med mig inspiration, bortom landsgränser, kulturer och religioner. Och det är företaget Les Mills jag ska för, som skapat produkter för hela världen. Instruktörens personlighet som jag filmat som hamnar i rampljuset och blir inspiration för både träningsfolk och andra instruktörer.

Avslutade min upplevelserika helg med en promenad längst med vattnet från Hornstull till Skanstull, så mycket sommarkänsla och så härligt att träffa både träningsvänner och alla joggande människor. Känner mig levande på något sätt.

Och så allra sist på dagen såg jag filmen Water for Elephants på SF Bio i Kista – en vacker kärlekssaga, varmt rekommenderat att se.

Comments
  1. frida says:

    Skoj att se dig lite! Attacken är ju underbar, hoppas på fler tillfällen för den och Kristine! Bra kört med armhävningarna. Gillade inte heller kostföreläsningen, inget nytt men så är det ju också.

    Ha en bra träningsvecka!

    • bogodist says:

      Kul att se dig med Frida, grymt vältränad var du och duktig,😉

      Tack, armhävningar kändes som en rejäl utmaning, skönt att ta i lite. Vi kunde dock kört som jag gissat 32 armhävningar på slutet istället för 24 som Kristin frågade om vi kunde gissa.

      Yes, tack för gehör om kostföreläsningen, undrar om det finns några vettiga kostföreläsare överhuvudtaget?
      Antingen är det pengar som styr eller så lever de inte upp till sina förväntningar – Varför är GI-guru Fredrik Paulun tjock då? haha

      Ha en bra träningsvecka du med, hade PT-timme i måndags, var riktigt jobbigt efter träningshelgen. Somnat tidigt på kvällen nu i två dagar på rad.

  2. Sådana härliga inlägg du gör🙂 Fyllda av inspiration.

  3. Var visst inloggad som Blogger Boot Camp😉, gör ju i och för sig inget, men det var jag som kommenterade nyss.

    • bogodist says:

      Aaah, Tack Terese, glad jag blir att du gillar inlägget.
      Det kommer fler inlägg om BBC, ska bara gå igenom bildgallerin och kommentera.

  4. […] om kost och hon kunde lägga tyngd bakom sina argument. Det är viktigt. Här är en bild från Vladis blogg. Foto: Vladis träning och […]

  5. suzan says:

    trevligt att träffa dig igår! :*